چگونگی بازنمایی آسیب های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه مستندهای اجتماعی پس از انقلاب با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. هدف از انجام این تحقیق فهمیدن سه مطلب است: اول شناخت این مطلب است که مسائل و آسیب های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب چگونه بازنمایی شده اند، دوم اینکه آیا مضامین اصلی فیلم ها و نحوه بازنمایی آسیب های اجتماعی با جامعه زمان خود ارتباط دارند، به عبارت دیگر آیا مستندهای اجتماعی بازتاب زمان خود بوده اند یا خیر؟ و سوم اینکه مستندهای اجتماعی تولید شده توسط فیلمسازان چه نقش و کارکردی در جامعه دارند؟ چارچوب نظری تحقیق متأثر از تقسیم بندی جان هاگان در مورد مسائل اجتماعی بوده است، فیلم ها با سه رویکرد غالب در جامعه شناسی مسائل اجتماعی یعنی رویکرد کارکردگرایی، تضاد و کنش متقابل نمادین مورد تحلیل قرار گرفته اند، از سوی دیگر ارتباط بین فیلم ها و جامعه با استفاده از رویکرد بازتاب در جامعه شناسی هنر بررسی شده اند و در مورد کارکرد مستندها از طبقه بندی گارت جوت در مورد کارکردهای سینما بهره گرفته شده است. روش تحلیل فیلم ها از حیث درک معانی مستتر در آن ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و از حیث امکان ارتباط دادن معانی با جامعه معاصرشان از طریق روش برون نگر بوده است. در این پایان نامه 10 مستند اجتماعی پس از انقلاب مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج تحقیق بدین گونه بود که مستندهای اجتماعی ساخته شده در سال های اولیه انقلاب به دلیل باز بودن فضای سیاسی و اجتماعی کشور با استفاده از رویکرد تضاد مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند، یعنی بیش از هر چیز تضاد طبقاتی موجود در جامعه به عنوان عامل پیدایش آسیب های اجتماعی مطرح می شود. با گذشت زمان یعنی در دهه هفتاد و هشتاد شاهد تغییر رویکرد مستند سازان هستیم و بیشتر شاهد رویکرد کارکردگرائی و در مواردی کنش متقابل نمادین در فیلم های مورد بررسی هستیم، یعنی مواردی همچون فقر مادی، عدم کنترل و نظارت خانواده ها، همنشینی با دوستان و غیره به عنوان عوامل موثر در پیدایش آسیب های اجتماعی کودکان و نوجوانان در فیلم ها مطرح می شود. از سوی دیگر با استفاده از کارکردهای مطرح شده از سوی گارت جوت با تحلیل فیلم ها این نتیجه حاصل شد که کارکرد اصلی مستندهای اجتماعی اطلاع رسانی و نشان دادن واقعیت است. در مجموع این تحقیق نشان داد که مستندهای اجتماعی بازتاب زمان خود هستند و با تغییر در شرایط اجتماعی شاهد تغییر در مضمون و محتوای مستندهای اجتماعی هستیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

چگونگی بازنمایی آسیب های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران

در این مقاله 10 مستند اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته­اند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول بررسی این نکته که مسائل و آسیب­های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب چگونه بازنمایی شده اند، دوم این که در فیلم های مورد بررسی از بین چهار نهاد خانواده، دولت، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی کدام یک بیشتر به عنوان مق...

متن کامل

چگونگی بازنمایی آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران

در این مقاله 10 مستند اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته­اند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول بررسی این نکته که مسائل و آسیب­های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب چگونه بازنمایی شده‌اند، دوم این که در فیلم‌های مورد بررسی از بین چهار نهاد خانواده، دولت، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی کدام یک بیشتر به عنوان مق...

متن کامل

بازنمایی امنیت اجتماعی در برنامه‌های توسعه پس از انقلاب اسلامی

داشتن یک جامعه امن از مهمترین دغدغه‌های هر حکومتی تلقی می‌شود و جامعه و نظام سیاسی با برنامه‌های توسعه کشوری به عنوان سیاستگذاری کلان در پی تحقق مولفه‌های امنیت اجتماعی هستند. هدف از این پژوهش بازنمایی مولفه‌های موثر در تحقق امنیت اجتماعی در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه با روش پژوهش داده بنیاد از طریق تحلیل متون برنامه‌های توسعه کشور است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد سه برنامه توسعه چهارم،...

متن کامل

بازنمایی دین در سینمای پس از انقلاب؛رابطه با زمینه‌های اجتماعی و دین رسانه‌ای شده

این پژوهش به دنبال بررسی نحوه بازنمایی ابعاد پنج گانه اعتقادی، عاطفی، رفتاری، دانشی و پیامدی دین در سینمای پس از انقلاب، زمینه‌های اجتماعی مقولات بازنمایی شده و رابطه سینمای دینی پس از انقلاب با مقوله دین رسانه‌ای شده است. برای این منظور فیلم‌هایی که بیشترین نزدیکی را با تعریف حداکثری سینمای دینی و مذهبی داشته‌اند از دهه‌های مختلف با نظر صاحبنظران این حوزه انتخاب شدند. فیلم‌های «توبه نصوح» و «ا...

متن کامل

بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی

مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دین‌دار و دین‌داری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز به‌عنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانه‌ای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) ...

متن کامل

تحلیل روایت چگونگی بازنمایی خانواده در سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران

خانواده، یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که در فیلم‏های سینمایی نیز نمود تصویری دارد. هدف مقاله حاضر این است که چگونگی بازنمایی خانواده در سینمای بعد از انقلاب اسلامی را بر اساس عناصر روایی تحلیل کند و ارتباط آن را با گفتمان‏های سیاسی- اجتماعی دهه‏ها‏ی 1360، 1370 و 1380 تفسیر نماید. برای نیل به هدف فوق، نظریه‏ی گفتمان لاکلائو و موف و نظریة کنش متقابل به عنوان چارچوب مفهومی برای شناسایی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023